in

Spalovací motory – zážehové versus vznětové motory podruhé

Bez nich by svět spalovacích motorů neexistoval tak, jak ho známe dnes. Chceme-li pochopit princip fungování spalovacích motorů, musíme si přiblížit průkopnické objevy tří nejdůležitějších postav, technologických velikánů, objevitelů a vizionářů. Protože bez Otta by nespatřil světlo světa Ottův motor, bez tohoto patentu by Benz nesestrojil první benzinový automobil a bez Diesela by se nezrodil první motor na naftu.

Praotcem vynálezu všech spalovacích motorů byl německý strojař a konstruktér Nicolaus Otto. Mladíka již od mladých let velmi zajímala technika a v roce 1860 začíná provádět své první pokusy se spalovacími motory.

Tento muž se v roce 1876 zasloužil o vynález tzv. Ottova motoru, což byl první čtyřtaktní zážehový motor poháněný plynem. Tento patent se pak stal stavebním základem pro další vývoj spalovacích motorů. V roce 1884 navíc vynalezl nízkonapěťové magneto a díky této inovaci bylo možné přejít na spalování kapalných paliv. Motory se staly mobilními, což předtím nebylo možné. Není též bez zajímavosti, že byl spoluzakladatelem první továrny na výrobu motorů na světě. Fungující firma s názvem DEUTZ AG se navíc dochovala do dnešních dnů. Nicolaus Otto zemřel v Kolíně nad Rýnem ve věku 58 let.

4-Stroke-Engine

Průběh pracovního cyklu Ottova motoru. GIF zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Ott%C5%AFv_motor#/media/Soubor:4-Stroke-Engine.gif

Dalším průkopníkem byl též Němec, který se jmenoval Karl Benz. Benz v roce 1871 založil svoji první firmu, která se zabývala materiály pro stavbu strojů a zařízení. Mladého konstruktéra však lákala myšlenka sestrojení prakticky využitelného automobilu.

Na základě Ottova patentu sestrojil tříkolový vůz se čtyřdobým motorem a pojmenoval ho Benz Velo. Tento automobilový konstruktér tak vyrobil první benzínový automobil na světě. Od jeho příjmení je odvozeno i označení pro benzínové palivo. Z jim založené společnosti na výrobu průmyslových motorů později vznikla celosvětově známá firma Mercedes-Benz. Mimo jiné byl autorem například domácího telefonu. Karl Benz zesnul v Ladenburgu, bylo mu 84 let.

Posledním vynálezcem, kterého si představíme, byl shodou okolností též muž s německým občanstvím. Byl jím Rudolf Diesel, a jak již jeho příjmení napovídá, právě on stál u zrodu naftového (dieselova) motoru.

Tento pařížský rodák získal inženýrský diplom na technické univerzitě v Mnichově. V roce 1892 obdržel patent za vylepšení spalovacího motoru. Výsledkem jeho zkoumání a pokusů byl motor, který pracoval na tekuté těžké palivo. Ve své době byl ale dvakrát účinnější než nejlepší parní stroj.

O agregát mělo zájem námořnictvo, ale Diesel nechtěl podporovat válečné účely, a proto požadoval, aby jeho motor poháněl obchodní plavidla. Rudolf Diesel zahynul utonutím za blíže nevyjasněných okolností při plavbě na lodi. Bylo mu 55 let.

Fotografie: Stacionární diesel MAN z roku 1906, výkon 12 HP

Zdroj fotografie: https://cs.wikipedia.org/wiki/Vzn%C4%9Btov%C3%BD_motor#/media/Soubor:Dieselmotor_vs.jpg

What do you think?

1 point
Upvote Downvote

Comments

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Loading…

0

Comments

0 comments

Spalovací motory – zážehové versus vznětové motory

Spalovací motory – zážehové versus vznětové motory potřetí