in

Výzkumný ústav železniční: Zkušební centrum VUZ Velim

Výzkumný ústav železniční, a.s. (VUZ) disponuje unikátním zkušebním a technologickým zázemím. K nejúčinnějším moderním zkušebním metodám patří praktické ověřování technických parametrů a jízdních vlastností železničních kolejových vozidel přímo na trati.

VUZ provozuje ve Zkušebním centru Velim dva vlastní zkušební železniční okruhy, které patří k významným a uznávaným zkušebním centrům pro železniční techniku a drážní zařízení v Evropě.

Velký zkušební okruh má délka trati 13,276 km a vlaky se na ní můžou prohánět až 230km rychlostí v hodině. Malý zkušební okruh je 3,951 km dlouhý a max. rychlost 80 až 120 km / hod.

Svým technickým vybavením vytváří unikátní kompaktní celek pro realizaci celé řady jak jízdních zkoušek kolejových vozidel, drážních zařízení a dopravních prostředků, tak i dalších experimentů a laboratorních zkoušek.

Zkušební okruhy nabízejí možnost provádění všech druhů jízdních zkoušek, mj. také:

  • hlukové zkoušky na části trati velkého zkušebního okruhu, která odpovídá svými parametry požadavkům technické specifikace pro interoperabilitu subsystému Kolejová vozidla – hluk,
  • zkoušky evropských zabezpečovacích a sdělovacích zařízení ERTMS (ETCS, GSM-R) – zkušební centrum je pokryto signálem GSM-R a část velkého zkušebního okruhu je vybavena systémem ETCS,
  • možnost simulace změn a poruch elektrického napájení včetně simulace možných poruch trakčního vedení a měření odezvy na hnacích vozidlech elektrické trakce,
  • měření elektromagnetické kompatibility (EMC) na speciálně vybavené části velkého zkušebního okruhu,
  • zkoušky na měrném kolejovém obvodu vytvořeném na části velkého zkušebního okruhu vylučující negativní vlivy okolí.

Výzkumný ústav železniční (VUZ) v roce 2019 oznámil, že chce na jednom ze svých dvou zkušebních okruhů ve Velimi začít testovat také samořiditelné vlaky. Počítá kvůli tomu s investicí v objemu nižších stovek milionů. Více také na webu zdopravy.cz.

Ve Velimi si nechávají zkoušet vlaky společnosti z celé Evropy, např. TÜV SÜD, Bombardier, Škoda Transportation, Stadler, HITACHI RAIL, Siemens AG, DB Systemtechnic, Talgo, CAF, Alstom nebo NedTrain. Fotogalerie testovaných vlaků: http://www.cdvuz.cz/foto/

Ve zkušebním centru Velim je rovněž hala, ve které je umístěn dynamický zkušební stav. Zkušební centrum umožňuje provádění stacionárních zkoušek a oživování vozidel na pomocném kolejišti vybaveném trakčními proudovými soustavami.

Dynamický zkušební stav je zkušebna s počítačem řízenými hydraulickými válci. K dispozici, k manipulaci s velkorozměrnými objekty do hmotnosti 100 t, jsou patkové zvedáky . Dynamický zkušební stav je určen k provádění únavových i dynamických zkoušek vozidel a jejich částí včetně simulací provozních podmínek a provozních stavů vozidel. 

Spolupráce se školami:

Výzkumný ústav železniční spolupracuje s řadou technicky orientovaných škol. Na konci roku 2017 uzavřel také dohodu o vzájemné spolupráci s Fakultou dopravní ČVUT. Díky ní posluchači vysoké školy dostávají příležitost už během studia pracovat na konkrétních projektech s přímým dopadem do praxe.

VUZ je jediným pracovištěm svého druhu v České republice a jedním z mála v Evropě. Svá kolejová vozidla zde testují výrobci z celého světa. Pro vybrané studenty ČVUT je to šance podílet se na unikátních mezinárodních projektech. Dostanou smlouvu a pokud se osvědčí a budou u chtít po ukončení studia zůstat, stanou se trvalou posilou týmu VUZ. Studentům jsou tak nabízeny reálné projekty, ne aby dělali seminárky do šuplíku.

Kontakty:

Zkušební centrum VUZ Velim
Adresa: Cerhenice 28102
GPS: 50°5’1″N, 15°5’9″E

What do you think?

0 points
Upvote Downvote

Comments

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Loading…

0

Comments

0 comments

Státní ústav jaderné, chemické a biologické ochrany

IFER – Ústav pro výzkum lesních ekosystémů